Ο εξηλεκτρισμός έρχεται στην αεροπορία από το 2026

Ο κλάδος της αεροπορίας είναι ένας από τους πλέον κομβικούς στις μετακινήσεις, είτε πρόκειται για μικρές αποστάσεις είτε για μεγάλες αποστάσεις. Στη τελευταία δεκαετία, έχουν γίνει μεγάλες προσπάθειες από τους κατασκευαστές αεροσκαφών, για τη μείωση των ρύπων που παράγουν τα αεροσκάφη. Η Airbus λάνσαρε την οικογένεια Α320 Neo και το Α350, ενώ η Boeing από τη μεριά της ανανέωσε το εμβληματικό της 737 για να γίνει πιο φιλικό προς το περιβάλλον, ενώ τη σκυτάλη στις μεγάλες αποστάσεις πήρε το 787 Dreamliner. Τώρα, ήρθε η σειρά του εξηλεκτρισμού.

Τα ηλεκτρικά αεροσκάφη, ομολογουμένως, εγείρουν απορίες ως προς τη χρηστικότητα τους και την αυτονομία τους. Πολλοί κατασκευαστές έχουν αρχίσει να ασχολούνται με το συγκεκριμένο κομμάτι, ωστόσο δύο είναι αυτοί που ξεχωρίζουν, η Rolls-Royce & Widerøe και η Heart Aerospace. Η κοινοπραξία της Rolls-Royce και της φινλανδικής Widerøe, ξεκίνησε από το 2019 και εργάζονται αρχικά στην εξέλιξη ενός μικρού 9θέσιου αεροσκάφους το οποίο θα εξυπηρετεί κοντινές συνδέσεις. Η σουηδική Heart Aerospace, εξελίσει το Heart Aerospace ES-19, ένα 19θέσιο ηλεκτρικό αεροσκάφος, το οποίο και αυτό θα εξυπηρετεί κοντινές αποστάσεις. Γιατί ο εξηλεκτρισμός των μικρών αεροσκαφών είναι ωφέλιμος;

Οι χώρες της Σκανδιναβίας λόγω της ιδιαίτερης γεωμορφολογίας τους, με τα φιόρδ και τους κολπίσκους τους, καθιστούν τις μετακινήσεις με χερσαία μέσα πιο αργές και πιο χρονοβόρες, σε σχέση με άλλες χώρες, που έχουν πιο πεδινή γεωμορφολογία. Επιπλέον, χώρες όπως οι ΗΠΑ, οι οποίες είναι αχανείς σε μέγεθος, έχουν ήδη μία πληθώρα μικρών αεροδρομίων, όπως και οι χώρες τις Σκανδιναβίας, οι οποίες ωστόσο υποδομές, σε μεγάλο μέρος τους έχουν σχεδόν εγκαταλειφθεί καθώς δεν είναι οικονομικά βιώσιμες οι πτήσεις.

Εδώ έρχεται το ηλεκτρικό αεροπλάνο, να δώσει μία πρακτική, φιλική προς το περιβάλλον και τη τσέπη, λύση. Ένα ηλεκτρικό αεροσκάφος, απαλλάσσεται από το μεγάλο κόστος των καυσίμων που απαιτούνται στις σύντομες πτήσεις (οι επαναλαμβανόμενες απογειώσεις, καταναλώνουν μεγάλο όγκο καυσίμου, που αυξάνουν κατακόρυφα το κόστος λειτουργίας), μπορεί να απογειωθεί και προσγειωθεί και σε μικρού μήκους αεροδιαδρόμους και εξυπηρετεί συνδέσεις μέχρι και 400 χιλιόμετρα, για την ώρα.

Το πείραμα του εξηλεκτρισμού μοιάζει να πετυχαίνει, τουλάχιστον στο κομμάτι των σύντομων συνδέσεων, καθώς η United Airlines, η οποία έχει επενδύσει και η ίδια στην Heart Aerospace, έχει εκφράσει το ενδιαφέρον της να αποκτήσει μέχρι και 200 Heart Aerospace ES-19.

Το σίγουρο είναι πως το μέλλον της αεροπορίας απομακρύνεται από τα ορυκτά καύσιμα, με τα ηλεκτρικά αεροσκάφη να μοιάζουν πιο κοντά από ποτέ, καθώς τόσο η η Rolls-Royce & Widerøe όσο και η Heart Aerospace, έχουν δηλώσει πως τα πρώτα αεροσκάφη θα είναι έτοιμα μέχρι και το 2026, ανοίγοντας έτσι μία νέα, βιώσιμη σελίδα, στις πτήσεις μικρών αποστάσεων.